غرض ببرون رفت از وضع موجود به برخورد صادقانه نیاز است
فخرزاد فخرزاد

واعظان جلوه بر محراب و منبر میکنند

                                      گر به خلوت میروند خود کار دیگر میکنند                                  

                            

 

حامد کرزی رئیس جمهور دولت جمهوری اسلامی افغانستان در نشست سه گانه دولت بتاریخ 1391/4/11 در مقر شورای ملی صورت گرفت وضع سه دهه بخصوص ده سال اخیر را مطابق دیدگاه و برداشت خویش ارزیابی در بخش از صحبت های خویش چنین گفت .

شکی نیست که افغانستان از مداخله خارجی ها خراب شده و این مداخله خارجی های قطع نمیشود در هیچ کشور جهان قطع نمیشود مگر مداخله خارجی توسط ما تطبیق شد تفنگ خارجی را ما افغانها به شانه ماندیم و آمدیم هم وطن خود را زدیم و خانه اش را خراب کردیم و حالاهم همینطور است از هیچ خارجی شکایت کرده نمیتوانیم از خود شکایت کنیم که چرا مزدور بیگانه شدیم وطن خود را برباد کردیم چطور میتوانیم درین حالت خود را نجات دهیم و مملکت خود را بطرف آبادی و شکوفایی ببریم هر دولت مدار افغانستان به یک منصب میرسد عزت اش درین نیست که چه چوکی را بدست دارد عزت درین می بیند که چقدر تفنگدار و چقدر موتر همرایشان است .

در بخش دیگر گفت از خارجی ها آرزو داریم از امریکا و دیگر کشورها که قرار دادهای ساختمانی تجاری و بازسازی خود را به اراکین دولت افغانستان و افاربش ندهند این بحث است که من چهار سال پیش با اینها شروع کردیم از چهار سال پیش برای اینها گفتم که این کار را نکنید که باعث فساد در اداره افغانستان میشود ماموریکه از خارجی قرار داد میگیرد او به رئیس جمهور خود بندوباز نیست امر او یک جای دیگر شده که از ما کرده بسیار زورآورتر است لهذا آرزو ما این است که اگر امریکا میخواهد فساد بند شود دادن قرارداد را برای دولتی های افغانستان و به اقارب دولتی های افغانستان متوقف سازد .

در رابطه به دستاورد ها گفت بزرگترین کامیابی شما ملت افغانستان این دستاورد است که افغانستان دیگر تگ گرا نیست حکومت به زور نیست و تک گرایی نیست .

افزود معارف و مطبوعات رونق گرفته قانون اساسی ساخته شده اولاد ما در سراسر جهان درس میخواند بیرق ما در سراسر جهان به اهتزار است در سفارتخانه در محافل جهان هستیم آن محفل بزرگ جهانی نیست که نماینده افغانستان در آن وجود نداشته باشد آگاه شدیم موقعیت جایگاه و ارزش وطن خود را بهتر دانستیم .

میافزاید آیا به مردم خود اطمینان داده میتوانیم از سال 2014 به بعد افغانستان به ترقی پیش میرود و یا از دست خود ما بطرف بدبختی میرود همچنان در بخش دیگری گفت .

حقیقت است ولایت گرایی هم است قوم گرایی هم است گروه گرایی هم است تنظیم گرایی هم است همه چیز است تمام این امراض افغانستان را برباد کرده هنوزهم است پس آیا ازین امراض خود را رها میکنیم در اخیر گفت امروز به اینجا آمدیم که ما هم از اوضاع خود درک داریم و هم آینده خود را پلان داریم پلان برای افغانستان مترقی با عزت و با وحدت ملی و با اراده پاک خدمتگار است که این وطن را به هدف که ما داریم میرساند .

درین رابطه وسایر رویداد های مهم هفته های اخیر ماه جوزا وسرطان آگاهان امور و مردم دیدگاه طرحها و نظریات ابراز نموده چند مثال از آن خدمت خوانندگان گرامی یادآور میشوم.

مردم و اگاهان امور را عقیده برانست باموجودیت معتادین قدرت وثروت که بواسطه کشورهای مهاجم دیسانت برفرق ده ها ملیون مردم ما میخ کوب شده اند نمیتوان برای بیرون رفت از وضع موجود امیدوار بود .

میافزایند بخاطر تقویه قوای مسلح مدرن پیشرفته به جلب افسران مسلکی متجرب دلسوز به وطن ماهر و مجهز نمودن آن با وسایل محاربوی پیشرفته زمینی و هوایی نیاز است درین رابطه بسته کردن سنگ در شکم و خوردن علف کدام دردی را مداوا نکرده و نمیکند در مورد کاهش محو فساد نمیتوان بدون محدود نمودن صلاحیت های عاملین آن درجامعه گامهای لازم را برداشت .

آقای سلطانزوی میگوید دستاوردهای ده سال گذشته را نباید نادیده گرفت میافزاید اگر یکبار دستاوردهای ده سال گذشته یکی از مقامات ‚ زورمندان ‚ بزرگان و فامیلهایشان را با سایر مردم مقایسه کنید سوال پیدا میشود که آنها این همه ثروت را از کجا کردند ؟ .

و چرا یک فیصد آنرا در خدمت اکثریت ما قرار ندادند .

آقای نظر خبرنگار رادیو آزادی میگوید من در سال 1380 مجبور شدم که به ایران بروم در آنجا یک عده افراد در یک کاسه دوغ را انداخته بودند همرای نان میخوردند و حالا هرکدام آنها دارای قصرها و بلند منزلها میباشند .

آقای فاروقی میگوید دستاوردها نسبت به ده ها ملیارد دالر که طی ده سال گذشته زیرنام کمک به افغانستان سرازیر شده بسیار ناچیز بوده به نسبت میدان دادن به بدماش ها و استفاده جویان اکثریت آنها غارت در شرایط فعلی کشورما به یک بحران خطرناک اقتصادی سیاسی و اجتماعی روبرو بوده چیزیکه قابل تذکر میباشد نبود تطبیق یکسان قانون در کشورما میباشد.

پوهاند صافی میگوید با موجودیت افراد مبتلا به فساد در اریکه قدرت مبارزه با فساد صورت گرفت نمیتواند افزود که افراد شایسته در مقام های کلیدی جابجا شوند افزود حامد کرزی بعد از جلسه بن به مردم وعده کرده بود که تفنگ سالاران را از کار برکنار می نمایم اما به وعده های خود عمل نکرد عامل بدبختی های موجود تفنگ سالارانیکه در مقامات کلیدی نصب شده اند میباشند .

مسولین اداره راهبرد مبارزه با فساد میگویند حکومت در مبارزه با فساد ناکام بوده نتوانسته عاملین فساد گسترده را که در مقامات بالائی قرار دارند مورد بازپرس قرار دهند میافزایند دوسیه های راکه در سال 1385 به لوی سارنوالی ارسال که در آن اسمعل خان وزیر انرژی و برق تره کی شاروال هرات از ناحیه بفروش رسانیدن سه هزار جریب زمین های عبدامجید خان زابلی متهم میباشند تاهنوز اقدام نکرده اند .

خبری بتاریخ 1391/3/22 از طریق رادیو بی بی سی به نشر رسید در آن گفته شده دو تن از کودکان زیر سن سیزده و هفده سال بودند از چنگال آدم ربایان نجات داده شدند یک تن از کودکان متذکره میگوید که دست و پایم الچک شده بود مرا شکنجه دادند و خواهان سه ملیون دالر از فامیل ما بخاطر رهایی من بودند آدم ربایان نیز به جرم خویش اعتراف کرده میافزایند یک تن آدم ربایان متذکره فردیست که پنج سال قبل به هژده سال حبس محکوم شده بود .

اگاهان امور بتاریخ 1391/4/1 در گفتمان از طریق تلویزیون اظهار داشتند تمام وزارت خانه ها به چهار خانواده تقسیم شده این فساد سبب فساد اقتصادی در کشور گردیده میافزایند آنها رسانه ها را در اختیار خویش قرار داده اند .

بیکاری دادن رشوه واسطه بازی وغیره همه فساد میباشند .

آقای حافظی عضو اتاق تجارت و صنایع افغانستان میگوید تجارت غیر قانونی از قبیل اختلاس رشوه قاچاق مواد مخدره نسبت به تجارت قانونی در کشورما زیاد است تازمانیکه دولت از وجود عاملین آن پاک نشود نمیتوان جلو آنرا گرفت .

یک تن دیگر از هموطنان ما میگوید .

چنین چیزی شده میتواند که تکسی ران لندن گارسیون که در امریکا کار میکرد در حالیکه در چانته شان جیزی وجود ندارد خود را نخبه جا زده اند در مقامات بالا نصب شده اند آنها بدون اگاهی از برنامه و دانش مورد ضرورت روی عقده مندی آمده اند که یکی از عوامل بحران موجود همین ها میباشند که عده ئی آنها با انجام ملیونها اختلاس به کشورهای غربی دوباره پناه برده اند و پولیس انترپول آنها را دوباره حاضر نکرده .

روز جهانی مبارزه با مواد مخدر بتاریخ 1391/2/ در کشور زمانی تجلیل گردید که افغانستان هنوزهم تهیه کننده نودو سه فیصد مواد مخدر در جهان محسوب میشود

بیش از یک ملیون از جمله زنان کودکان و جوانان وطن ما به این ماده رهرناک مبتلا شده کلینیک های صحی شخصی و دولتی توان تداوی بیش از دو فیصد آنها را ندارند صرف یک عده زورمندان و حامیان شان توانسته اند از پول آن قصرها ‚ بلند منزلها ‚ شهرک ها ‚ شرکت ها و تجارت خانه ها در داخل و خارج کشوراعمار نمایند هنوزهم مقامات ذیصلاح جرات افشای آنها را ندارند چیزیکه مایه تاثر هموطنان ما میباشند نود فیصد این ماده زهرناک در ولایات کشت میشود که قوت های امریکایی انگلیسی کانادائی در آنجا مستقر میباشند .

درین اواخر یکی از نهادهای بین المللی افغانستان را در ردیف ششم کشورهای ناکام جهان اعلان نمود خبرنگار بی بی سی از آقای ملک ستیز بتاریخ 1391/4/1 پرسید افغانستان برای بیرون رفت از یک دولت ناکام چه راهای بخاطر ایجاد یک دولت خوب جستجو نماید وعلت این ناکامی چیست ؟

وی در جواب گفت بباورمن حامد کرزی در سخنرانی اخیر خویش کدام وعده جدید را ارایه نکرد اکثریت دولت های ناکام بواسطه سیاست مداران ناکام رهبری میشود آنها با براه اندازی جلسات و وعده های بلند میخواهند مردم را فریب دهند این یک عمل بسیار خراب است این گزارش وی نشان میدهد دولت آن باید سقوط نماید ضعف حقوق عدم مشروعیت تجرید شدن آن از مردم نبود پلان کاری این دولت را به انفجار نزدیک ساخته است افزود یکی از نکات که دولت را به ناکامی مواجه میسازد ضعف مشروعیت است که عبارت از فساد در ارگانهای عدلی نبود برنامه بخاطر گسترش اقتصادی تشدید روند اجتماعی گسترش فساد موجودیت جنایت کاران سازمان یافته در کشور دولت متذکره را به بحران مواجه ساخته است درین رابطه صرف جامعه جهانی میتواند دست به کار شود باتاسف تاهنوز جامعه جهانی و دولت افغانستان هردو ناکام میباشند میافزاید زمانیکه قانون اساسی را رئیس جمهور تخطی میکند باید از کار برکنار برگردد و جای آنرا برای یک فرد که قانون را عملی میسازد بدهند  

تعهد جامعه جهانی بر یک دولت که در جامعه تاثیر گذار باشد بجاست باید دانست که از این تعهد چطور استفاده شود افزود در پست های کلیدی اقتصادی اجتماعی سیاسی فرهنگی کسانی قرار گرفته اند که در فساد داخلی و حتی منطقه ئی به نحوی آغشته میباشند نمیتوانند ازین پنجره خود را نجات دهند آقای حامد کرزی تغیر را نمی پذیرد درینجا گردانندگان جامعه مدنی یک سلسله خواست و بعضی طرحها را به حامد کرزی میفرستند این طرحها بین فرستنده و گیرنده از بین برده میشود این معلوم میشود که آقای کرزی در یک تجرید قرار گرفته در هنگام صحبت هایش چنین حرف میزند که گویی از افغانستان نمیباشد وقت آن رسیده که در ساختار دولت افغانستان و جامعه یک تغیر اساسی وارد شود و جامعه جهانی در آن باید نقش نظارتی را انجام دهند .

به نسبت باران راکت در چندین ولسوالی سرحدی ولایت کنر صدها خانواده مجبور به ترک خانه شان شده مردم ولسوالی های متذکره از بی تفاوتی دولت در مقابل حملات تجاوزگرانه پاکستانی سخت نگران میباشند .

بیش از هزار تن شاگردان اناث در چندین ولایات طی دو ماه گذشته مسموم شده مسولین از گرفتاری چندین افراد متهم در ولایت کنر خبر میدهند هفتاد پولیس نیز در ولایت هلمند مسموم شدند .

ده ها تن زندانی از زندان ولایت سرپل فرار نمودند .

به نسبت بمباردهای هوایی قوت های خارجی در ولایت لوگر هژده تن غیر نظامیان که هشت تن آن کودکان و متباقی زنان بودند کشته شدند .

به نسبت یک حمله انتحاری در یک بازار قندهار بیست و دو تن کشته پنجاه تن زخمی شدند.

به نسبت حملات بالای هوتل سپوژمی در قرغه قریب هفده تن کشته شده .

وسایل اطلاعات جمعی خبر میدهند چندین پولیس محلی در ولایت کندز که بالای لعل بی بی تجاوز نموده بودند هنوزهم گرفتار نگردیده از وظیفه برکنار نشده اند میافزایند قومندانی ولایت متذکره از عاملین آن حمایت مینماید .

یک سخنگوی سازمان ملل متحد میگوید نبود یک اداره قوی در مبارزه با مواد مخدر و موجودیت افراد در داخل نظام سیاسی علت افزایش کشت مواد مخدر میباشد .

میافزاید باید به منافع ملی خویش فکر نمایند نه به مفاد شخصی که پولها را به دوبی انتقال دهند در خبر میگوید اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند سرنوشت مردم بدست مافیا خواهد افتید .

نماینده یوناما از شورشیان مسلح افغانستان خواسته که از کشتار غیر نظامیان خود داری نمایند میافزاید در هفته گذشه 214 تن غیر نظامیان به نسبت جنگهای خونین کشته شده اند که نود و هشت فیصد آنها توسط گروهای مخالف صورت گرفته است .

مردم و اگاهان امور را عقیده برانست در حالیکه در کتاب مقدس اسلام قرآنکریم صلح خیر خوانده شده در جای دیگر آن ترجمه : ( تمام مسلمانان باهم برادر اند بین شان صلح کنید ) .

نیاکان ما نیز گفته اند که خون به خون شسته نمیشود .

مردم میگویند صلح باکسانی صورت گیرد که اراده مستقل داشته و در تلک استخبارات ای اس ای ‚ کشورهای ایران ‚ سعودی ‚ بریتانیا کشورهای خلیج وغیره گیر نمانده باشند و استقلالیت فکری و عملی داشته باشند قوانین جاری کشور را بپذیرند سلاح خود را به زمین مانده از طریق راهای مسالمت آمیز برای دست رسی به اهداف خویش مبارزه نمایند غیر از آن تن دادن بخواستهای ادارات استخباراتی فوق ذکر زیرنام مذاکره و مصالحه یک توهین بزرگ بر ملت افغانستان بوده و میباشد .

در فابریکه نساجی گلبهار دو دهه قبل قریب به دوازده هزار تن کارگران و کارمندان ماهر مصروف کار بودند سالانه هشتاد و نه میلیون مترتکه های مرغوب را غرض استفاده هموطنان تولید ماهوار بیش از هفت هزار کیلو گرام نخ های اضافی خود را برای        هزاران خانواده های بافندگان ولسوالی استالف گلبهار بفروش میرسانید اکنون باموجودیت هزاران پایه ماشین های نخ تابی و بافندگی به نسبت عدم موجودیت مواد خام و برق غیر فعال بوده هزاران تن کارگران فوق ذکر در حالت بی سرنوشتی بسر میبرند نظر به گفته گارکران آن بتاریخ 1391/4/8 از طریق تلویزیون طلوع به نشر رسید به امر زورمندان ماشین های متذکره را به پرزه تبدیل نموده زیر نام آهن داغمه و کهنه به پاکستان انتقال میدهند سخنگوی وزارت مالیه عاملین این کار را خائینین ملی خاند نظر به نشر وسایل اطلاعات جمعی در سال گذشته بیست و نه هزار تن آهن باب کهنه و داغمه به پاکستان انتقال داده شده .

در حالیکه صنعت کاران چندین مرتبه  خواهان آهن باب کهنه و داغمه شده اما مسولین بخواست آنها توجه نکرده اند باتاسف هنوزهم این عمل ناروا بواسط قاچاقبران ادامه دارد چیزیکه مایه نگران ده ها ملیون مردم ما گردیده که سازمان ملل متحد منحیث افزار کاری کشورهای مهاجم عمل نموده و مینماید

مردم و اگاهان هرنوع دامن زدن خشونت های خانوادگی و خصومت های لسانی سمتی مذهبی را بین اقوام و ملت های برادر افغانستان از طریق نشر و پخش   قلمی تصویری زیر هر عنوان که باشد آب انداختن به آسیاب بیگانگان و بزرگترین جنایات خونین قرن بیست و یک خوانده میافزایند نباید بعد ازین ده ها ملیون مردم این سرزمین قربانی بازیگران پشت شوند میافزایند آنعده کج قلمان که در بزرگترین مراجع علمی قرار گرفته اند قدسیت قلم را فراموش کرده بخاطر خوشنودی دشمنان سوگند خورده افغانستان و دستیابی به ثروت و قدرت وجدان خود را پامال کرده و میکنند نباید آنها را نماینده اقوام ملیت های برادر خواند زیراکه آنها همه چیز را فدای قدرت و ثروت نموده و مینمایند درین رابطه       بزرگترین نویسنده شوروری وقت ماکسیم گورکی مینویسد .

روشنفکرانیکه یک مدت در مکاتب نشسته تربیه درست نگرفته اند و به خطرناکترین انسانها و به آله دست دشمنان مبدل میشوند .

مسولین مبارزه با مواد مخدر از گرفتاری بیش از شش صد تن قاچاقبران مواد مخدر طی سه ماه گذشته خبر میدهند این خبر زمانی به نشر میرسد که معاون جنائی پولیس مرزی حوزه چهارم ولایت هرات از طریق تلویزیون طلوع بتاریخ 1391/4/9 میگوید .

قاچاقبران مواد مخدر از طرف پولیس گرفتار اما در سارنوالی رها میشوند افزود یک تن قاچاقبری را که سارنوالی ولایت هرات امر گرفتاری آن را داده بود توسط ما گرفتار رسما به آن با آن اداره ارسال در مقابل چهل و پنج هزار دالر رها شد وی میگوید سارنوالی متذکره برعلاوه دشنام مرا اخطار نیز داده که ترا به سارنوالی معرفی می نمایم .

یک خانم به نماینده گی از سارنوالی ولایت متذکره حرف وی را بی بنیاد خواند افزود که بدون اسناد هیچ کار را ما انجام داده نمیتوانیم در مقابل پولیس متذکره خواهان بررسی قضیه توسط یک اداره بی طرف درین رابطه شد هیت لوی سارنوالی که غرض بررسی قضیه مذکور به شهر هرات سفر نموده بودند اتهامات پولیس متذکره را اهانت به سارنوالی خوانده اند در مقابل پولیس متذکره از مقامات ذیصلاح کشور از طریق تلویزیون خواهان توظیف هیت بی طرف از چندین وزارت خانه شد .

مردم ولسوالی کامدیش ولایت کنر میگویند ساعت سوم بامداد تاریخ 1391/4/9 صدها تن طالبان پاکستانی با سلاحهای ثقیل و خفیف مجهز بودند به ولسوالی متذکره حمله نمودند در نتیجه شش تن پولیس و چندین زنان و افراد بیگناه از جمله خانم ولسوال پسر قومندان کشته چندین تن دیگر زخمی و ده ها خانه پولیس محلی و سایر مردم را آتش زدند .

یک صدو بیست هشت تانکر تیل بی کیفیت از بندر حیرتان بواسطه مافیای اقتصادی به شهر حیرتان انتقال داده شده بود زمانیکه نماینده زنگ خطر به آن شهر سفر نمود هیچ یک از ادارات مربوطه حاظر نشد که با وی درین رابطه صحبت نماید .

آقای زابلی بتاریخ 1391/4/15 از طریق رادیو آزادی گفت وزیر دفاع چهل و پنج پیلوتان جوان را از کار برکنار کرده .

مردم فروش لیلی دختران که استادان پوهنتون در آن سکونت داشتند با آغا خان غرض یک اعمار یک شفاخانه خلاف قانون اساسی میدانند .

خانم کلنتن در سفر اخیرش به کابل در دیدار با حامد کرزی افغانستان را متحد خارج از کشورهای ناتو ایالات متحده خواند .

آقای قربان حقجو رئیس اتاق های تجارت و صنایع کشور میگوید در کشور ده ها کمپنی شرکت های بیمه غیر قانونی خارجی فعالیت مینماید نماینده بیمه وزارت مالیه میگوید ازینکه کمپنی های متذکره خارجی بوده کنترول آن خارج از صلاحیت این اداره میباشد .

خلاصه اینکه تجارب خونین ده سال گذشته ثابت ساخت که بازیگران با وجود وعده های بلند بالا و تدویر جلسات در قاره ها ‚ کشورها نتوانستند یا نخوانستند صلح و ثبات واقعی و رفاه همه گانی را در کشور ما تامین نمایند وقت آن رسیده که ده ها ملیون مردم داغ دیده ما با صد ها ملیون مردمان کشورهای اروپا و امریکا و سایر قاره ها بخاطر جلوگیری از جنگ بیهوده و اعلان ناشده از خارج همصدا شوند از جانب دیگر اجازه ندهند که کشورهای مهاجم گماشته گان خویش را یکبار دیگر زیرنام مذاکره و مصالحه بالای ده ها ملیون مردم میخ کوب نمایند و بجای افراد ناسالم و گماشته با مساعد نمودن زمینه انتخابات آزاد شفاف یک اداره سالم کارایی و متکی به قانون را در کشور ایجاد تا بتوانند زخم های دیرینه ده ها ملیون مردم خود را مرحم گذاری نمایند .

در غیر از آن با ادامه وضع موجود نمیتوان صلح و ثبات واقعی و رفاه همگانی را در کشور انتظار داشت .


July 8th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات